Projekt STEAM

Szkoła z Piernika

#spierniczto

W grudniu doszło do fantastycznego interdyscyplinarnego przedsięwzięcia pod hasłem #spierniczto. Zespół anglistów wraz z nauczycielami matematyki połączyli siły aby uczniowie mogli zaprojektować, a następnie zbudować budynek szkoły z dość nieoczywistego materiału budowlanego - piernika.

Jaką metodą oraz czy wszystkie szkoły powstały?

Jak możecie się domyślać metoda była oryginalna, a nie każda szkoła stanęła na własnych fundamentach. Projekt został przeprowadzony metodą STEAM (wykorzystującą Naukę, Technologię, Inżynierię, Sztukę i Matematykę) i był skupiony nie tyle na samym celu, co na rozwijaniu krytycznego myślenia oraz innych niezbędnych oraz przyszłościowych umiejętności naszych uczniów.

Pierwszego dnia uczniowie zostali podzieleni na grupy pod względem oceny swoich umiejętności niezbędnych do wykonania powierzonego im zadania, m.in. skalowanie, projektowanie, rozwiązywanie problemów i pieczenie. Dzięki zaangażowaniu uczniów, już wtedy zaczęły powstawać pierwsze szkice oraz pomiary wymarzonej szkoły.

Drugiego dnia uczniowie projektowali swoje domki 3D, w programie Tinkercad lub w Simsach oraz tworzyli niezbędne szablony z kartek lub kartonów tak aby wykrawać pożądaną ilość ciasta na poszczególne ściany szkoły.

Trzeciego dnia każda z grup poznała angielskie wyrażenia związane z pieczeniem, a następnie wybrała sobie swój idealny przepis na piernika. Uczniowie zrobili listę zakupów oraz innych rzeczy, które były im niezbędne do pieczenia następnego dnia.

Dzień ostatni był najsmaczniejszy pachniał najpiękniej ku uciesze wszystkich, bo był skupiony na wyrabianiu ciasta, pieczeniu oraz lukrowaniu i zdobieniu domków. Niektóre budowle okazały się bardzo solidne, inne musiały zmieniać swoje kształty, a jeszcze inne stanęły tylko na ułamki sekund.

Czego nasi uczniowie się nauczyli podczas całego procesu?

Przede wszystkim były to cechy i umiejętności miękkie, tj. kreatywność, praca zespołowa, pilnowanie czasu, dostosowywanie się do sytuacji i natychmiastowe rozwiązywanie problemów. Do umiejętności twardych należały m.in. skalowanie i proporcje, projektowanie, poszukiwanie informacji oraz zdolności architektoniczne.

Czy projekt odniósł sukces?

ZDECYDOWANIE! W naszym projekcie chodziło przede wszystkim o rozwój krytycznego myślenia uczniów, a zatem o proces. Sam w sobie hashtag całej akcji miał dać uczniom poczucie, że porażka jest lekcją ale również sukcesem, a to wszystko przy jednocześnie dobrej zabawie i atmosferze.